U nas nauczysz się jogi prosto ze źródła, w jej najbardziej autentycznej i klasycznej formie. Nie musisz wyjeżdżać do Indii, by poznać jej prawdziwy smak. Indie przyjechały do Ciebie. Możesz się nauczyć u nas jogi od postaw, praktykować ją na wszystkich poziomach zaawansowania oraz sięgnąć po jej wartości lecznicze z pomocą najwyższej klasy specjalisty. Na […]
U nas nauczysz się jogi prosto ze źródła, w jej najbardziej autentycznej i klasycznej formie.
Nie musisz wyjeżdżać do Indii, by poznać jej prawdziwy smak. Indie przyjechały do Ciebie. Możesz się nauczyć u nas jogi od postaw, praktykować ją na wszystkich poziomach zaawansowania oraz sięgnąć po jej wartości lecznicze z pomocą najwyższej klasy specjalisty.
Na
każdych zajęciach proponujemy Ci unikalny program praktyki harmonizujący wszystkie aspekty naszego bytu, dostosowany także do pory roku i warunków klimatycznych. Będziesz się czuła/czuł komfortowo, niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy też już praktykujesz jogę.
Joga, którą proponujemy, obejmuje człowieka jako całość, a zmianę traktuje jako naturalny proces, będący wynikiem regularnej praktyki z pełną uważnością, a nie forsowania ciała i umysłu w przekraczaniu ich ograniczeń.
Joga to nie tylko specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń (asany), które wzmacniają i rozciągają całe ciało pozwalając mu zachować dłużej siłę, młodość, elastyczność, redukują stres, stanowią podstawę zdrowia i dobrego samopoczucia, zapewniają również odpowiednią regulację hormonów i enzymów, podnoszą odporność; to nie tylko praca z ciałem i oddechem (pranajama), uwalniająca drzemiący w nas potencjał i energię, przywracająca witalność, równowagę; to nie tylko uzdrowienie na poziomie fizycznym, emocjonalnym i mentalnym, usuwające korzeń choroby z naszego umysłu, ale nade wszystko to połączenie ciała, umysłu, emocji i ducha harmonizujące wszystkie aspekty naszego bytu.
Chcemy podkreślić ze szczególną mocą, że joga nie jest religią, nie walczy i nie wyklucza żadnej religii, nie narzuca żadnego obrazu Boga, bowiem jej zasadniczym celem jest poznanie prawdziwej natury życia i kreacji.
Więcej o jodze
Definicja i geneza
Słowo „yoga” pochodzi od sanskryckiego rdzenia „yuj”, co znaczy „łączyć, kierować, skupiać uwagę”. Oznacza ona połączenie ciała, umysłu, emocji i ducha harmonizujące wszystkie aspekty naszego bytu.
Dzieło zapoczątkowania systemu jogi przypisuje się Patańdźalemu, który żył w drugim wieku p.n.e. Jogasutry jego autorstwa w zwięzłej formie kodyfikują system jogi i stanowią jedną z najpotężniejszych ścieżek wiodących ku urzeczywistnieniu całego potencjału naszych możliwości.
Joga rozwijała się przez wieki dzięki wielu nauczycielom, którzy otrzymywali przekaz od swoich nauczycieli i poświęcali praktyce duchowej całe swoje życie. Można powiedzieć, że joga jest jedna. Jednocześnie wyróżniamy wiele szkół i systemów jogi.
Czego uczymy?
Satyananda Joga to system jogi opracowany przez Swamiego Saraswati Satyanandę i linię jego uczniów. Obejmuje praktyki pochodzące ze starożytnych, tradycyjnych źródeł oparte o system jogi klasycznej (Radża joga).
Satyananda Joga wykorzystuje praktyki w tradycyjny sposób, asany (pozycje) dla równowagi ciała i umysłu poprzez ciało fizyczne, pranajamę (praktyki oddechowe), aby pracować na ciele energetycznym (utożsamianym z Ki lub Chi w innych systemach) oraz medytację dla uspokojenia i skupienia umysłu. W szerszej perspektywie zaleca też jogiczny styl życia.
Satyananda Joga przyjęła podejścia Jnana Jogi (ścieżki wiedzy), Bhakti Jogi (ścieżki serca i emocji), Karma Jogi (ścieżki służby) i innych nauk jogi, które umożliwiają praktykującym objąć wszystkie aspekty ich życia w
sposób sprzyjający wzrostowi duchowemu.
Podejście Satyanandy obejmuje całego człowieka, z wszystkim co go dotyczy. Nacisk kładzie się na świadomość i praktykujący zachęcany jest, by dowiedzieć się przy pomocy jogi o wszystkich aspektach swojej osobowości. Zmiana jest procesem, który odbywa się w sposób naturalny, bardziej jako wynik regularnej praktyki z pełną uważnością, niż forsowanie ciała i umysłu w przekraczaniu ich ograniczeń.
Czym jest asana?
Asana to specjalna pozycja ciała, w której osoba jest w absolutnej harmonii z sobą. Asany służą temu, by przywracać równowagę układom takim jak kostny, mięśniowy, gruczołów, pokarmowy.
Asany oparte są na sześciu podstawowych ruchach kręgosłupa:
rozciąganie,rozciąganie boczne, skręt, wygięcie w przód, wygięcie w tył oraz asany odwrócone.
Ćwiczenie ciała dla osiągnięcia właściwego poziomu koncentracji jest równie ważne jak ćwiczenie umysłu. Kiedy ciało nie jest wolne od chorób i innych zakłócających czynników, utrzymanie koncentracji może być trudne. Dlatego joga wypracowała sposoby utrzymywania ciała w zdrowiu czyniąc z niego sprawny pojazd dla myśli. Joga opisuje wiele reguł zapewniających zachowanie życiowej energii, wzmocnienie oraz oczyszczanie zarówno ciała jak i umysłu. Asany zalecane przez jogę to skuteczne sposoby na to, by w dużym stopniu uchronić się przed chorobą, utrzymać sprawność fizyczną i zdrowy układ nerwowy, który dzięki temu poddaje się kontroli, co zapobiega zakłóceniom pracy umysłu.
Co to jest pranajama
Pranajama polega na regulacji bądź kontrolowaniu oddechu. Asana i pranajama stanowią część Radża jogi zwaną Hatha jogą. Najważniejszym aspektem dobrego oddychania jest Prana, subtelna energia żywotna oddechu. Kontrolowanie prany prowadzi do kontroli umysłu. Ćwiczenia oddechowe nazywamy pranajamą, co tłumaczy się jako kontrola prany.
Większość ludzi używa tylko ułamka zdolności płuc do oddychania. Ich ramiona są przygarbione, odczuwają bolesne napięcie w górnej części pleców i w szyi, a oni sami cierpią z powodu niedostatecznej ilości tlenu dostarczanego organizmowi. Powinni się nauczyć pełnego jogicznego oddechu.
Podstawowe typy oddychania
Wyróżniamy trzy podstawowe typy oddychania
- Oddychanie obojczykowe jest najmniej korzystne. Podnoszą się ramiona i obojczyk, natomiast brzuch pozostaje zaciśnięty. Ciało wykonuje maksymalny wysiłek przy minimalnej dostarczonej ilości powietrza.
- Oddychanie piersiowe polega na tym, że mięśnie żebrowe rozszerzają klatkę piersiową; jest to drugi rodzaj niepełnego oddychania.
- Oddychanie brzuszne jest najlepsze, ponieważ dostarcza powietrze do najgłębiej położonych i najrozleglejszych obszarów płuc. Oddech jest powolny i głęboki, właściwie pracuje tu przepona.
Faktycznie żaden z tych oddechów nie jest doskonały. Pełny oddech w jodze jest połączeniem tych trzech – rozpoczyna się od głębokiego wdechu do brzucha, a następnie powietrze napełnia obszar między żebrami
i wreszcie sięga wysoko aż do obojczyków.
Podstawowe sześć typów Tradycyjnej Pranajamy w oparciu o indyjskie święte księgi jogi:
- Kapalbhati – sposób wydychania powietrza, detoksykacja, odmładzanie komórek ciała
- Bhastrika – regulacja mechanizmu oddychania, zwiększenie ciepła i witalności, odmłodzenie umysłu, eliminacja negatywnych myśli, ochrona przed chorobami psychicznymi
- Naadi Shodan – równoważenie półkul mózgowych, energii słonecznej i księżycowej w ciele; spokój i cisza wewnętrzna
- Bhramari – spokój, równowaga emocjonalna, kontrolowanie poziomu adrenaliny; pomaga między innymi w przypadku bezsenności
- Sheetali/Sheetkari – kontrola nadpobudliwości, równoważy wydzielanie gruczołów dokrewnych; spokój, opanowanie
Medytacja
Poprzed Dharanę dochodzimy do Dhyany, powszechnie nazywanej medytacją. Ten stan można osiągnąć, kiedy psychiczna uważność jest już ugruntowana. Dhyana jest niezachwianą kontemplacją obiektu bez jakichkolwiek zakłóceń i przerw. Prowadzi do jasnej, wyraźnej reprezentacji obiektu najpierw poprzez jego części i aspekty. Kiedy medytacja trwa, umysł może rozwinąć częściową reprezentację w pełną i żywą. Dhyana odsłania rzeczywistość obiektu przed umysłem jogina. Na najwyższym poziomie osiągnięcia Dhyana prowadzi do stanu Samadhi.