Można inaczej – Jak budować psychiczną siłę i odporność oraz otworzyć drogę do szczęścia i dobrego samopoczucia

Www.zlotymost.pl

Można inaczej –  Jak budować psychiczną siłę i odporność oraz otworzyć drogę do szczęścia i dobrego samopoczucia

Irena Nowak, Magdalena Węgiel

Nasz umysł może być źródłem wielkiego cierpienia i bólu, jeśli nie wiemy jakie mechanizmy rządzą jego funkcjonowaniem. Rzuceni w ocean życia, topimy się, bądź dryfujemy biernie, w obawie przed kolejna falą. A gdyby tak każda fala była obietnica wzniesienia się ponad swoje ograniczenia, żywiołem niosącym za sobą energie i sile, który pozwoli zobaczyć ląd z zupełnie innej perspektywy ?

 

14732158_1334590513251691_4678970482337558704_n

 

Czy zastanawiałaś / zastanawiałeś się kiedyś, co determinuje Twoje myślenie o świecie i Twoją codzienność ?

Dlaczego ta sama sytuacja, może generować zupełnie odmienne reakcje, dla rożnych osób ?

Czy wiesz, że w większości przypadków, sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje samopoczucie i postrzeganie sytuacji życiowych, jako stresujące?

Doświadczając przykrych emocji, poszukujemy odpowiedzi w świecie zewnętrznym, obarczamy odpowiedzialnością ludzi lub okoliczności. Tymczasem klucz do zrozumienia leży w naszym umyśle.

Przekonania

Większość ludzi zakłada, że wszyscy odbieramy świat w ten sam sposób. Jednak rzeczywistość jest dla każdego z nas zupełnie inna. Sposób jej postrzegania, odczuwania, oceniania i rozumienia jest specyficzny i niepowtarzalny dla każdego człowieka. Każdy ma swoja parę okularów przez którą patrzy na życie. To, co to dla niektórych jest trudnością nie do pokonania, dla innych będzie ciekawym wyzwaniem, dla jednych coś ma ogromne znaczenie, dla drugich bywa drobnym szczegółem.

Te wewnętrzne okulary nazywane są filtrami, wzorcami myślenia, bądź przekonaniami. Wpływają one  na to  jak przeżywamy świat, wokół nich często budujemy naszą tożsamość.To one sprawiają, że odbieramy rzeczywistość w sposób wybiórczy, dostrzegając jedynie to, co jest zgodne z programem zapisanym w naszym umyśle.

Jesteśmy nastawieni na określone bodźce , informacje które wyłapujemy ze świata, reszta  nie dociera do naszej świadomości , chociaż nasz umysł to rejestruje. Sadzimy, że znamy rzeczywistość, jednak sposób widzenia sprawia ,że dostrzegamy tylko niewielki fragment całości. Nasz sposób postrzegania działa na zasadzie sita przez które może przedostać się do świadomości tylko to co jest z nim zgodne , pozostałej części informacji po prostu nie zauważamy.

Na podstawie swojego sposobu postrzegania wykształcamy obraz rzeczywistości, która mylnie uznajemy za rzeczywistość.

Odkrycie, że to przekonania, czyli nasza interpretacja wydarzeń jest ważnym czynnikiem, który wpływa na nasz nastrój  i emocje oraz zrozumienie skali tego wpływu może dla wielu z nas  być bardzo pomocne w przezwyciężaniu barier w codziennym życiu .

Mówiąc inaczej nasze emocje mogą być konsekwencją tego, jak postrzegamy sytuację, w której się znajdujemy.

Zen tower bridge of different coloured stones in a shallow stream

 

Automatyczne myśli –wewnętrzny monolog

Znajdujemy się w określonej sytuacji i kończymy na pewnym uczuciu. Zwykle jesteśmy świadomi sytuacji i uczucia  ale zupełnie nie uświadamiamy sobie myśli, które je wiążą. Ten strumień myśli ,którego nie jesteśmy często świadomi , jest obecny cały czas, tuż pod powierzchnią. Ten wewnętrzny monolog często trudno dostrzec, gdyż uruchamia się zupełnie automatycznie.

Jeśli nauczymy się przyciągać go do świadomości odpowiednio wcześnie i nauczymy się postrzegać te automatyczne myśli dokładnie jako to czym są, będziemy w stanie zareagować na nie i poradzić sobie.

Najczęściej mylnie utożsamiamy samych siebie z własnymi myślami – ale jeśli potrafisz zaobserwować daną myśl, to kto myśli, a kto obserwuje ? Ta świadomość  pozwala zdystansować się do rożnych trudnych myślokształtów. Jeśli nie jesteśmy swoimi myślami i potrafimy je tylko uważnie obserwować, mamy też na nie wpływ . Poprzez to nasze szanse by nie dać się porwać burzy emocji rosną niewspółmiernie. Im bardziej się w tym ćwiczymy, rozwijając naszą uważność tym większy mamy spokój i możliwość adekwatnej reakcji na sytuacje.

Zamiast automatycznego reagowania pojawia się świadoma odpowiedź.

 

Head with Yin Yang Symbol with Swirling Background for Mindfulness Meditation Symbol

 

Emocje

Ewolucyjnie zostaliśmy wyposażeni w emocje, które miały nam zagwarantować przetrwanie.

Emocje są przez nas nie tylko przeżywane ale także zapamiętywane i odtwarzane, nierzadko automatycznie i niespodziewanie jako reakcja na sytuacje która w jakiś sposób przypomina np. trudną sytuację z przeszłości. Sytuacje te działają jak kotwica: uruchamiają znany już stan emocjonalny, bez udziału świadomości.

W procesie doświadczania i zapamiętywania emocji biorą udział dwie struktury w mózgu: hipokamp – odpowiadający za zapis przebiegu emocjonalnego zdarzenia i ciało migdałowate, które przechowuje ukryta pamięć emocjonalna .Wiele naszych lęków ma swoje korzenie w doświadczeniach z wczesnego dzieciństwa , kiedy hipokamp jeszcze nie funkcjonował; ale ciało migdałowate zarejestrowało doświadczane wtedy emocje. Dziedziczymy też pamięć emocjonalna naszych przodków.

Gdy emocje są uwalniane, szczególnie te o wysokim natężeniu i destrukcyjnym zabarwieniu, umysł racjonalny ustępuje działaniu umysłowi emocjonalnemu, który działa bez zastanowienia i refleksji, nastawiony na szybkie reakcje „walcz albo uciekaj”. W naszym organizmie produkowane są wówczas: kortyzol i adrenalina: hormony stresu, które przygotowują nas do szybkiego działania. Po opadnięciu emocji powinien przyjść spokój i relaks.

Niestety tak się nie dzieje: w obecnych czasach, mimo braku realnego zagrożenia życia, większość z nas żyje z chronicznie uruchomionym mechanizmem „walcz albo uciekaj” – przewlekle zestresowany mózg nie przestaje wydzielać hormonów stresu, a my wciąż dajemy się wciągać w wir trudnych emocji.

A jednak emocje można wykorzystać na swoją korzyść. Każda emocja pojawia się w nas jako ważny sygnał. Wskazuje problem, którym trzeba się zająć, nadaje kierunek w którym warto podążyć, aby odzyskać wolność. Dajmy sobie szansę  postrzegania naszych doświadczeń emocjonalnych jako uczuć i nastrojów a nie sposobu w jaki urządzony  jest świat. Są one przecież drogą do otwarcia możliwości uzdrowienia trudnych emocji.

Można przestać być ofiarą emocji , które  dana sytuacja wyzwoliła. Otwierając się na ich bogactwo, możemy skorzystać z nich jak z ważnej wewnętrznej informacji o naszych potrzebach. Każda natężona emocja wymaga uwagi, przyjrzenia się jej, wręcz głębokiego zanurzenia się w nią. Odczuwanie wszystkich uczuć, jakie są z nią związane, pozwoli pełniej przeżyć daną emocję, zaakceptować ją i puścić wolno. Tłumienie emocji nie pomaga w jej zrozumieniu, a bez zrozumienia i zajrzenia w głąb siebie, nie ma mowy o uwolnieniu. „Wchodząc’ w daną emocję, zaczynamy rozumieć, po co się pojawiła, jaką informację niesie, jak możemy przekuć ją w coś dobrego dla nas.

W końcu odkrywamy ,że emocje są naszym wielkim sprzymierzeńcem , pozwalają nam zachować życie, ustrzec przed tym co niebezpiecznie, skierować w stronę tego czego pragniemy .

Jedyna drogą dostępu do  mądrości  uczuć, jest pozwolenie sobie na ich odczuwanie ,bez oceniania i bez pozwalania na to by wciągnąć się w ich wir.

Świadomie możemy dokonać korekty naszych poglądów i przekonań i rozpocząć pracę z ciałem – np. asany jogi i ćwiczenia oddechowe by zmienić nasz stan emocjonalny.

Yoga Class

 

Uważność –świadoma obecność

Gdzie są teraz Twoje myśli ? Uwikłane w martwienie się o przyszłość, rozpamiętywanie minionych chwil? Czy potrafisz na chwilę włączyć przycisk stop ? Uważność jest kierowaniem strumienia świadomości, na czyste i proste „tu i teraz”. Zauważenie doznań w ciele i umyśle, obserwacja płynących myśli (bez przywiązywania się do nich), świadome oddychanie, bycie w skupieniu. Sama obserwacja może uruchomić procesy samoregulujące naszego organizmu. To ćwiczenie umysłu, który po pewnym czasie sam nauczy się rozpoznawać treści przez niego przepływające,  a my zaczniemy dostrzegać i rozumieć, co dzieje się z nami. Tylko przez uważność odzyskujemy kontrolę nad swoim zachowaniem i życiem.

Każda próba kontroli doświadczania emocji kończy się tylko coraz mocniejszym pancerzem mięśniowym , napięciem i lękiem przez rozluźnieniem pomimo bólu i napięcia w ciele. Poprzez uczenie się życzliwej uważności , pracy z oddechem  uczymy się powrotu do siebie we własnym tempie.

Kiedy pozwalamy sobie  by wrócić do ciała , do zmysłów  , pozwalamy by pełne doświadczenie , bezpośrednie doświadczenie tu i teraz stało się naszą drogą do mądrości, wrażliwości, duchowego rozwoju i dostrojenia do świata wokół nas.

 

 

Wstęp do treningu treningu  psychicznej siły i odporności

Odpowiedzialność. Ty decydujesz o swoim życiu

Zmień wewnętrzny monolog , zacznij mówić do siebie – “ja decyduję”

-ja decyduję  się być szczęśliwym

-ja decyduję iść do pracy

-ja decyduję…..

2. Pamiętaj ze Twoje myśli to tylko wydarzenia w umyśle a nie fakty. Zacznij je obserwować, nie identyfikując się z nimi .Pomocnym może być zadanie sobie pytań:

-czy ta myśl przyszła mi do głowy automatycznie?

-czy odpowiada ona obiektywnym informacjom na temat sytuacji?

-czy jest w niej coś co mogę zakwestionować?

3. Uważność

dziś : Kalendarz  przyjemnych wydarzeń

 Uświadom sobie przynajmniej jedno przyjemne doświadczenie każdego dnia- zapisz możliwie najbliżej tego wydarzenia w czasie –myśli, uczucia i doznania cielesne , które towarzysza temu wydarzeniu.

To ćwiczenie pozwala uświadomić sobie, w jaki sposób sytuacja jest klasyfikowana przez umysł jako przyjemna  lub nieprzyjemna oraz w jakim stopniu nasze myśli i nastroje zabarwiają taką interpretację.

Pomaga zwrócić też uwagę, na pozytywne rzeczy które wydarzają się  w codziennym życiu, pomaga w uświadomieniu sobie myśli, uczuć i doznań cielesnych jakie towarzysza przyjemnym doznaniom. (terapia poznawcza oparta na uważności)

 

kolejny temat –oddech i obecność wkrótce na naszej stronie

zapraszamy na warsztaty :

Można inaczej – trening siły i odporności psychicznej. 18.12.2016 r

https://www.facebook.com/events/1788880764722685/

 

 

 

prom dresses australia,christian louboutin uk,ralph lauren italia shop,louis vuitton outlet,michael kors outlet